De kruidentuin

De ingang van deze kruidentuin bevind zich in de Academiestraat, naast het Linaeustorentje. Deze Hortus Botanicus wordt sinds 1989 door Groei & Bloei Harderwijk onderhouden met een aantal vrijwilligers. Hij is overdag van 9.00 tot 20.00 uur open voor bezoekers.

Geschiedenis
In 1649 werd ten behoeve van het onderwijs in de geneeskunde een Hortus Botanicus ingericht. Voor de studie van medicamenten was kennis van de botanie en de kruidkunde van groot belang.
De eerste aanleg was van 1649 tot 1651. De kosten bedroegen Fl. 2000,-, De kosten van de tuinman en een anatomielokaal moesten hier van betaald worden. Aanvankelijk lag het terrein tussen de Kaatsbaan en het Agnieten klooster.
In 1693 verhuisde de Hortus naar de huidige plaats omdat de tuin hier beter beschut lag tegen de Zuiderzeewind.
In de 18e eeuw kreeg men door buitenlandse contacten meer exotische gewassen. De Japanse Ginkgo is de enige boom dat hier van over is. In 1811 werd de academie opgeheven. Pas 10 jaar later werd de inventaris en planten uit de Hortus verkocht.
Enkele malen zijn plannen gemaakt voor een nieuwe Hortus Botanicus, maar pas in 1989 werd de kruidentuin opnieuw ingericht en er zijn ruim 100 soorten gerealiseerd ingericht. Niet alleen voor de fraaie locatie maar ook omdat hier tot 1821 al een kruidentuin lag. Het onderhoud van deze tuin wordt gedaan door vrijwilligers van de Groei & Bloei afdeling Harderwijk en omstreken met de Gemeente Harderwijk.

Op de pagina's Werken in de kruidentuin, Linnaeustorentje en 25-jarig Jubileum kunt u meer informatie over deze bijzondere tuin vinden. Deze vindt u door op het driehoekje rechts van dit groene tabblad in de linkerkolom te klikken...