25-jarig Jubileum Kruidentuin

In 2014 was het 25 jaar geleden dat de aanleg van Kruidentuin in zijn huidige vorm was afgerond en daar hebben de vrijwilligers van Groei & Bloei uitgebreid aandacht aan besteed. Van de Gemeente mochten wij de leegstaande voormalige snijzaal van de Academie gebruiken om het feestje heel officieel te kunnen vieren. Er moest daar eerst wel flink worden schoongemaakt, tafeltjes en stoelen gehuurd, tafels geleend van de bibliotheek waar we een soort ontvangstruimte van konden maken waar koffie, thee met gebak werd geserveerd. Dat gebak werd ons aangeboden door Bakker Wegerif, slager Schiffmacher bracht lekkere worst en delicatessenwinkel Van der Vegt voorzag ons van veel soorten kaas en noten. Geweldig!!

Omdat het een zeer officiĆ«le gebeurtenis was, waren de heer Linnaeus met zijn echtgenote en de burgemeester van Harderwijk uitgenodigd. De laatste sprak de vele aanwezigen toe, waarna iedereen naar buiten ging voor het belangrijkste moment van de dag, de onthulling van de bank die genoemd is naar Wanne Kok. Zij was destijds de stuwende kracht om weer een Kruidentuin aan te leggen op min of meer dezelfde  plek waar ruim 300 jaar geleden ook een Hortus Medicus had gelegen. Door de vijf dochters van Wanne werd de bank onthuld, zodat de plaquette zichtbaar werd: Wanne Kok bank, moeder van de Kruidentuin.

Na een rondgang door de heer Linnaeus, waarbij hij het bordje onthulde bij de Ginkgo Biloba die bij de opening van de tuin was geschonken door Herderwich. Na 25 jaar was dat ook wel tijd.

Na terugkomst in het Hortus gebouw werd Anne-Chris Mataheru in het zonnetje gezet als vrijwilliger van het eerste uur, Aafke Kooiman als coƶrdinator en alle andere werkers van de tuin. Daarna was er een glaasje met of zonder alcohol met heerlijke hapjes.

Hieronder een kleine selectie van de hoogtepunten: