Harderwijk

Groei & Bloei Harderwijk en omstreken

Groei & Bloei is een landelijke vereniging van tuinliefhebbers, met landelijk ca 25.000 leden. Deze leden krijgen 10 keer per jaar het prachtige tijdschrift Groei & Bloei thuis gestuurd. Dit tijdschrift ligt ook voor verkoop in de winkels. De landelijke vereniging is onderverdeeld in ca. 115 plaatselijke afdelingen, verspreid over het hele land.

Onze afdeling Harderwijk is opgericht in 1887 als KMPT De Tuinliefhebbers, later gewijzigd in Groei & Bloei. Inmiddels is deze afdeling uitgebreid en omvat nu de regio Harderwijk, Nunspeet en Zeewolde en heeft ca. 155 leden. In 2012 heeft onze afdeling het 125-jarig bestaan gevierd.

Wij zijn een actieve tuinvereniging met veel activiteiten het hele jaar door. Elke 2e week van de maand krijgen de leden een digitale nieuwsbrief per mail met daarin het programma voor de komende maand en eventueel interessante tips of artikelen. Bovendien hebben wij een levendige facebookpagina met leuke tips en wetenswaardigheden.

De meeste activiteiten die wij organiseren zijn ook toegankelijk voor niet-leden. Deze betalen gewoonlijk een kleine toeslag op de deelnameprijs. Kijk in de agenda  voor de komende activiteiten.

Lezingen

Van september tot en met april is er bijna elke maand een interessante lezing. De onderwerpen zijn zeer divers: soms over tuinplanten (vaak door bekende kwekers), of eigenaren van een bijzondere tuin, maar ook over de natuur in de omgeving of verhalen van bijzondere reizen (waarbij natuurlijk ook de plaatselijke vegetatie wordt belicht). Soms gecombineerd met een zaden- of plantenruilbeurs.

Deze lezingen worden op dinsdag avonden gegeven in De Kiekmure, Tesselschadelaan 1 3842 GA Harderwijk.
Ga naar de lezingen

Workshops

Door het jaar organiseert onze afdeling leuke en gezellige workshops. Populair zijn de workshop Hanging baskets: in het voorjaar maken we een hanging basket met zomerbloeiers, in het najaar een winterse hanging basket (bij voldoende belangstelling) met groenblijvende en winterharde plantjes en grasjes. En soms bedenken we wat anders leuks om te gaan doen
Kijk bij de workshops

Cursussen

Met enige regelmaat worden door onze afdeling ook cursussen georganiseerd. Een lange traditie en nog steeds heel populair zijn onze bloemschikcursussen. Ieder jaar weer kunnen beginners en gevorderden hun kennis over en vaardigheden met het bloemschikken verbeteren. De bloemschikcursus sluit het ene seizoen af met een mooi Paasbloemstuk, Het tweede seizoen sluiten we in december voor de kerst af met een fraai kerstbloemstuk.De avonden verlopen altijd zeer gezellig en geanimeerd.

Niet ieder jaar, maar wel met enige regelmaat worden ook andere cursussen georganiseerd, zoals bijv. Moestuinieren of Tuinontwerpen.
Ook voor de cursussen geldt, deelname is voor leden en niet-leden. Niet-leden betalen een kleine toeslag op de deelnameprijs.
Ga naar de cursussen

Open tuinen

In de zomermaanden zijn er elke twee weken op dinsdag open tuinavonden van een of meerdere tuinen in de omgeving binnen onze regio. Vaak van leden van onze vereniging, maar ook van niet-leden. Dit zijn tuinen die soms nooit te bekijken zijn. Dit zijn hele gezellige avonden met een kopje koffie of thee erbij. Soms gaan we ook een avond naar een kwekerij in de buurt, die dan een speciale avondopening voor ons heeft of een bijzondere tuin die wat verder weg ligt.
Kijk bij het Opentuinen aanbod

Ruilbeurzen

Twee keer per jaar is er tijdens een lezing in het voor- of najaar de mogelijkheid om planten te ruilen. Je neemt mee wat je te veel hebt of om andere reden kwijt wil en plaatst dat op de ruiltafel. Iedereen (ook mensen die niets ingeleverd hebben) mag uitzoeken wat hij graag zou willen proberen. Doordat de gevers ook aanwezig zijn is er vaak ook de mogelijkheid om meer te weten te komen over de aangeboden planten.
Aan het begin van het jaar is er ook een zadenruilbeurs, want in je eigen tuin heb je meestal dezelfde planten waar je zaad vanaf haalt. Een ander heeft weer hele andere en soms is er ook zaad van bijzondere planten om eens te proberen.
kijk bij de Ruilbeurzen

Plantjesmarkt

Na de zadenruilbeurs blijkt dat veel mensen te veel plantjes gezaaid hebben, deze plantjes worden dan verspeend en opgekweekt in de kas en verkocht als aanvulling voor de clubkas. Inmiddels is dat zo'n succes dat er ook zaden van bijzondere planten ingekocht worden en er een zaaiclubje is onstaan. Die zaaien voor de vereniging en plannen een aantal gezamelijke verspeendagen in. En daarna worden de plantjes natuurlijk ook bewaterd en bij gehouden.

Excursies

Regelmatig plannen wij ook een tuinbezoek op een wat verdere locatie, soms op een avond, maar ook wel eens een hele dag met een paar tuinen tegelijk en/of eventueel bezoek aan bekende kweker in de buurt. Dan gaan we carpoolen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Kruidentuin

Harderwijk heeft een echte Kruidentuin: de Hortus Botanicus. Deze Hortus Botanicus wordt sinds 1989 door Groei & Bloei Harderwijk onderhouden met een aantal vrijwilligers. Hij is overdag van 9.00 tot 20.00 uur open voor bezoekers. De ingang van deze kruidentuin bevind zich in de Academiestraat, naast het Linnaeustorentje. Onder diversen vindt u meer over deze bijzondere kruidentuin.