Open Tuinavonden

Open-tuinen programma 2024

Ook dit tuinseizoen hebben we voor onze leden weer een leuk programma samengesteld. Het zijn vijf heel verschillende open-tuinavonden geworden. Zo-gezegd “voor ieder wat wils”.

De tuin in Hulshorst bijt het spits af op 25 juni. Vervolgens bezoeken we 9 juli een tuin in Putten, 16 juli in Zeewolde, 30 juli maar liefst twee tuinen in Vierhouten en tenslotte zijn we 13 augustus in Harderwijk. Hier alvast de informatie over de eerste tuin die we bezoeken.

De tuinen zijn open van 19.00 tot 21.00 uur, tenzij anders vermeld. We hopen jullie op één of meerdere avonden te ontmoeten. Wees welkom! Graag herinneren we jullie er aan dat je bij een open tuin altijd een introducé kan meenemen.

De Open tuinen-commissie Groei en Bloei Harderwijk e.o.
Irene, Jeannette, Joy en Isabella

Twee open tuinen in Vierhouten

Op 30 juli bezoeken we twee tuinen in Vierhouten. We zijn dan welkom in heemtuin “De Heimanshof” en in de tuin van Willeke Eskens.

De eerste tuin is Heemtuin De Heimanshof, ’t Frusselt 30 in Vierhouten ((8076 RE). Dit is op kampeerterrein de Paasheuvel. Zo’n 1 km. ten westen van het mooie Vierhouten.
De Heimanshof is de op één na oudste heemtuin van Nederland, met inheemse flora van de Veluwe. De tuin is in 1935 aangelegd als werkverschaffingsproject voor werkloze jongeren. In die tijd heeft Dr. Jac. P. Thijsse nog adviezen gegeven die tot op heden doorwerken! Inmiddels is er een evenwichtige ‘museumtuin’ ontstaan met meer dan 300 soorten planten, bomen en struiken. Het gebied is verdeeld in verschillende biotopen voor planten die karakteristiek zijn voor de Veluwe.

Door de heemtuin slingert een beek die uitkomt in een grote en daarna ook in een kleine vijver. Langs de vijvers zijn ook korte vlonderpaadjes te vinden. Er zijn twee wandelroutes van ongeveer een kwartier uitgezet. De routes zijn goed toegankelijk. Hier en daar staan naambordjes bij de planten. Ook nu nog wordt de heemtuin onderhouden door vrijwilligers om al dit moois in stand te houden.

Website: http://www.heimanshof.net

De tweede tuin die we bezoeken is van Willeke en ligt aan de Elspeterbosweg 124 in Vierhouten (8076 PA), vrijwel direct aan de Elspeetse heide.
Het perceel is een maar liefst een halve hectare groot. Het heeft de vorm van een rechthoek en bestaat uit verschillende delen. Rechts van de oprit staan drie appelbomen en een walnotenboom. Iets verderop twee geënte pruimenbomen.

Voor het huis ligt het markantste deel van de tuin. Verborgen achter een aarden wal zijn 28 zonnepanelen op de grond onopvallend en toch smaakvol weggewerkt. Op de wal staan campanula’s en langs één kant een spectaculaire rij schapenkop-hortensia’s. Een prachtig ontwerp! Aan de andere kant loopt een bamboe-vlonder naast een natuurzwembad met aan de kop een natuurfilter dat het water zuivert.

Achter het terras is een border met insectvriendelijke struiken aangelegd. Een stuk grond achter het huis is beplant als vogelvoedselbos op advies van de Vogelbescherming. Een oude vijver heeft twee niveaus, waar kikkers en soms zelfs ringslangen wonen. In de zomer zie je er veel libellen.

Het beheer van de tuin is zo natuurlijk en onderhoudsvriendelijk mogelijk. Er is veel respect voor de natuur, er wordt nauwelijks met mest gewerkt en zeker niet met bestrijdingsmiddelen.
In de tuin ligt een idyllisch oud wit boerderijtje met een rieten dak De bewoners genieten elke dag van deze prachtige plek! Wij mogen er nu ook even van genieten.
De bewoners stellen het op prijs als we hun privacy respecteren, door geen filmpjes, foto’s en/of gegevens van het terrein op social media te plaatsen.

Meerijden kan vanuit Harderwijk vanaf de parkeerplaats van winkelcentrum Tweelingstad tegenover de Jumbo. De kosten €4,00 te betalen aan de chauffeur.We vertrekken daar om 18.30 uur

Twee open tuinen in Harderwijk

Dinsdag 13 augustus zijn we welkom in twee tuinen: de bloementuin “Fleur en Kleur” van Hennie en Wijnand en de tuin van Ingeloes en René.

De bloementuin “Fleur en Kleur” is te vinden aan de Wilhelminalaan 22 in Harderwijk (3842 KC). Hennie is een actieve tuinierster. Door zelf veel te zaaien en te stekken hoeft ze minder te kopen. Ze vindt het leuk om mensen te enthousiasmeren om de tuin groener en bloemrijker te maken, met volle borders, minder gras en zeker geen stenen. Als we in augustus gaan kijken staan waarschijnlijk haar favoriete bloemen in bloei: de dahlia’s. Maar er is ongetwijfeld dan veel meer moois te zien. Ook de verschillende rozen zullen dan nog veel kleur geven aan de tuin.
Hennie doet ook mee aan de 3-seizoenen open tuinen dagen, maar speciaal voor ons is haar tuin deze dinsdagavond ook open.

De tweede tuin aan de Mecklenburglaan 94 (3843 BP) is van Ingeloes en René. Wanneer je de voortuin binnenkomt is er al veel te zien. Er is daar een enorme buxus verwijderd. Zodoende is er veel ruimte vrijgekomen voor nieuwe planten en een boog voor klimplanten.
Een pad met aan weerszijden decoratieve houtwanden brengt je in de achtertuin. De tuin is niet in één keer te overzien en speels en creatief ingericht. Klimrozen en clematissen zorgen voor hoogteverschillen.
Het gazon en de borders hebben ronde vormen. Tegen de schapenhekken staan o.a. fruitstruiken en Chinese rozen. De eekhoorn komt zich te goed doen aan de hazelnoten van de hazelaar.

NB. Maak zelf een keuze welke tuin je het eerst bezoekt, zodat we niet allemaal tegelijk in één tuin zijn.